۱۳۹۴ شهریور ۱۱, چهارشنبه

پاسخ سندیکای کارگران شرکت واحدبه گزارش شماره ۳۵۷ منتشر شده در ماه ژوئن ۲۰۱۵ در سایت رسمی سازمان بین المللی کار .

 به: سازمان بین المللی کار

از: سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
با سلام و سپاس از اقدامات شما در ارتباط با حقوق کارگران در ایران،
عطف به به گزارش شماره ۳۵۷ منتشر شده در ماه ژوئن ۲۰۱۵ در سایت رسمی سازمان بین المللی کار آگاهی های چند تقدیم می گردد.
۱-آقای رضا شهابی راننده اتوبوسرانی شرکت واحد و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در هنگام کار و حمل و نقل مسافران درون شهری در جنوب شهر تهران در خرداد ماه سال ۱۳۸۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات با کتک و فحاشی دستگیر شد. او که بر اثر ضربات مامورین از ناحیه مهره های گردن و کمر دچار آسیب شده و در هر دو مورد تحت عمل جراحی قرار گرفت، همچنین به شش سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های سندیکایی و هفت میلیون تومان جریمه محکوم شد. ایشان هم اکنون به علت دو عمل سخت در مهره های گردن و کمر در مرخصی پزشکی خارج از زندان به سر می برد و بر خلاف گزارش مقامات وزارت کار ایران به شما، نامبرده حکم آزادی نگرفته و به سر کار بازنگشته است و کماکان از دریافت هر گونه دستمزد و بیمه محروم بوده و در شرایط سخت اقتصادی به سر می برد.
۲- بازداشت کارگران و رانندگان و فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد در اول ماه مه از سوی دستگاه های پلیس و امنیتی روالی شده که در چند سال گذشته تکرار شده است. به طور مثال بیست و دو نفر اعضا و هواداران سندیکای کارگران شرکت واحد در اول ماه مه سال ۲۰۱۴ دستگیر شدند. آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی از فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد چند روز پیش از اول ماه مه سال ۲۰۱۵ در نیمه شب توسط دو اکیپ ۵-۶ نفره جداگانه در خانه های شخصی خود توسط ماموران وزارت اطلاعات و به دستور نماینده دادستان دستگیر و به زندان اوین منتقل و در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان وزارت اطلاعات حبس شدند که پس از یک هفته باز جویی های چشم بسته و بدون حضور وکیل و سپری شدن بیست و دو روز هر کدام با کفالت های صد میلیون تومانی از زندان آزاد شده و هنوز پرونده های ایشان مفتوح و لوازمات شخصی نظیر کتاب و کامپیوتر و تلفن های همراه ایشان که توسط ماموران وزارت اطلاعات از منازلشان برده شده است پس داده نشده است.
بر خلاف اظهارات پی در پی آقای علی ربیعی وزیر کار مبنی بر رعایت استاداردهای بین المللی کار اصولا به علت عدم رعایت حقوق و آزادی های کارگری از جمله حق ایجاد تشکل های مستقل کارگری و سرکوب های چند ده ساله در این رابطه، نمایندگان واقعی بیش از ۲۰ میلیون کارگر ایرانی تا کنون تعیین نشده و افرادی که از طرف دولت ایران به عنوان نمایندگان کارگری به اجلاس سازمان بین المللی کار گسیل می شوند در شرایط غیردمکراتیک و غیر استاندارد توسط مقامات حکومتی تعیین و جایگزین می شوند و اصلا نمایندگان واقعی کارگران ایران نیستند.
۳-آقای ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد به علت فعالیت های سندیکایی در تابستان ۱۳۸۷ به هنگام ورود به اداره کار توسط ماموران امنیتی دستگیر و نزدیک به چهار سال زندانی شد. نامبرده به هنگام زندانی بودن از کار اخراج و پس از آزادی بدون دریافت خسارت های دوران زندان با بدترین شرایط و پایین ترین دستمزد اجبارا بازنشست گردید و پیگیری های او برای استیفای ضرر و زیان های وارده به جایی نرسیده است.
۴-اقایان حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصر محرم زاده، حسین کریمی سبزوار و خانم فرحناز شیری از رانندگان عضو و فعال سندیکایی هستند که طی چند سال گذشته بر خلاف قوانین داخلی و بین المللی با پرونده سازی و روند ناسالم رسیدگی در وزارت کار از شرکت واحد اخراج شده و علیرغم رای مثبت دیوان عدالت اداری به علت اعمال روش های غیر قانونی نامبردگان هنوز به کار باز نگشته و در طی سالیان دراز و روند فرساینده رسیدگی طولانی و کند، آنها و خانواده هایشان از هر گونه دریافت دستمزد و بیمه محروم بوده و این کارگران در شرایط سخت معیشتی با وجود تورم و گرانی سرسام آور روزگار می گذرانند و مراجعات چند ساله آنها به وزارت کار و ادارات تابعه تاکنون سودی برایشان نداشته است. اضافه می گردد آقایان اکبر پیرهادی و حسن کریمی علیرغم باز گشت به کار هنوز موفق به دریافت دستمزد دوران اخراج نشده اند.
۵-اعضای شوراهای اسلامی کار مورد حمایت وزارت کار در شرکت واحد هستند. این افراد که به عنوان نماینده بر کارگران شرکت واحد تحمیل شده اند ضمن بهره مندی از امتیازات خاص نه تنها در دفاع از این کارگران اخراجی کاری انجام نداده اند بلکه مرتبا پشت پرده با مدیریت شرکت واحد سازش کرده و علیه این کارگران اخراجی و فعالان سندیکایی فعالیت می کنند. روند تحمیل شورای اسلامی کار بر سرنوشت کارگران شرکت واحد توسط مدیریت و وزارت کارعلیرغم نارضایتی عمومی کارگران کماکان در دستور و پیگیری می شود.
۶-همیشه هاله ای از عملیات پلیسی-امنیتی از سوی حراست شرکت واحد و دیگر مراکز امنیتی علیه فعالان سندیکایی وجود داشته و آنها مرتبا در معرض دستگیری، اخراج، زندان و ترس و ارعاب قرار دارند. بطوریکه هر گاه این کارگران اخراجی برای پیگیری مطالبات شان به وزارت کار و شهرداری مراجعه می کنند از طرف مراکز مذکور مورد تعقیب و ارعاب قرار می گیرند.
سندیکای کارگران شرکت واحد به عنوان یک تشکل مستقل کارگری که با فداکاری و سختی دفاع از حقوق کارگران را به صورت حضوری پی میگیرد از مسئولان نظارتی سازمان بین المللی کار درخواست دارد، از آنجا که کشور ما عضو سازمان بین المللی کار می باشد ضمن تداوم پیگیری شکایتهای فوق و فشار به وزارت کار برای رعایت اصول و حقوق آزادی های سندیکایی، جهت حقیقت یابی و رسیدگی نزدیک و حضوری به شکایات و مشکلات اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و عموم کارگران ایران به کشور ما مراجعه و بدون دخالت دولت، خانه کارگر و دیگر تشکلات حکومتی با کارگران و تشکلات مستقل کارگری دیدار و نشست داشته باشند.
خوشحال خواهیم شد پاسخ شما در خصوص موارد فوق را دریافت نماییم.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
یازدهم شهریور۹۴

رونوشت به تشکلات کارگری بین المللی

۲ نظر: